W połowie XVIII wieku pod Neapolem odkryto Pompeje, gdzie rozpoczęto szeroko zakrojone prace wykopaliskowe. Wydarzenie to rozpaliło do czerwoności umysły artystów i architektów drugiej połowy XVIII w. – spowodowało modę na antyk. Można powiedzieć, że to odkrycie było fundamentem dla mającej nadejść epoki klasycyzmu. Badacze sztuki i architektury, rytownicy, malarze przystąpili do eksplorowania tego i innych miejsc – analizując obiekty i rysując (lub rytując) w ramach grafik. Giovanni Battista
Maurits Cornelis Escher, czyli jeden z najsławniejszych holenderskich artystów XX w. Był grafikiem i malarzem zajmującym się iluzjami obrazu, żartami graficznymi oraz tzw. perspektywą niemożliwą. Warto zwrócić uwagę, że pierwszym artystą, który w sposób wyraźny, zastosował malarstwo iluzoryczne, był Michał Anioł, cztery wieki wcześniej. Z jego doświadczeń korzystali malarze epoki baroku, między innymi Andrea Pozzo, który z iluzji uczynił ideę dla swojego malarstwa.
Zbliża się koniec ferii zimowych. Nasza szkoła rysunku w warszawie prowadzi rekrutację na zajęcia od drugiego semestru – początek zajęć w lutym 2018. W tym miesiącu utworzone zostaną nowe grupy początkujące, gdzie rozpoczną naukę osoby chcące nauczyć się rysunku i malarstwa od podstaw. Poziom ściśle początkujący to pierwsze trzy miesiące zajęć, gdzie poznasz podstawowe zasady budowy pracy plastycznej. Kurs rysunku rozpoczynamy od nauki podstawowych zasad perspektywy.
Ustawienie i oświetlenie martwej natury. Kontynuując temat, rozpoczęty w poprzednim artykule o martwej naturze, dowiedzieliśmy się tam, co warto w niej ustawić i skąd czerpać pomysły. Jak znajdować elementy modelu. W tym artykule zajmiemy się ustawieniem modelu i jego oświetleniem.
Martwa natura to jeden z najczęściej wykorzystywanych tematów w sztuce. Pojawia się już w starożytności, jednak pierwszą martwą naturę potraktowaną jako samodzielny temat namalował w 1504 Jacopo de' Barbari. Jako gatunek odrębny rozwinęła się w Holandii w XVII w. i zwojowała całą Europę Zachodnią. Dziś ten rodzaj kompozycji w malarstwie czy rysunku służy przede wszystkim nauce i ćwiczeniom dla adeptów szkół plastycznych i akademii na całym świecie.
Odpowiednie stanowisko robocze to bardzo ważny element naszej pracy. Jeżeli nie zapewnimy sobie odpowiedniego miejsca, praca nad rysunkiem może stać się bardzo utrudniona. Bazując na doświadczeniach naszej szkoły rysunku, zaprezentujemy w tym artykule najlepsze rozwiązania. Wiele razy spotkałem się z sytuacją gdzie uczestnik zajęć w naszej szkole rysunku, skarżył się na to, iż w domu nie potrafi tak dobrze rysować jak w pracowni. Widziałem też wiele prac domowych, które wprost dramatycznie.
Artykuł kieruję głównie do osób początkujących, by ułatwić Wam postrzeganie siebie, swoich możliwości i dokonań na tle tego co wydaje się "ładne". Warto jest rozpocząć ten tekst od stwierdzenia, że osoby niezaangażowane plastycznie lub początkujące zdecydowanie inaczej odbierają wartość plastyczną i merytoryczną prac niż osoby z doświadczeniem twórczym. Dobrym przykładem jest Facebook gdzie świetne warsztatowo martwe natury czy postaci, "wyciągnięte" z najlepiej punktowanych teczek.
Kilka dni temu, we wtorek opublikowano wyniki egzaminów wstępnych na Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. Jako, że egzamin był bardzo ciekawy warto przeprowadzić jego analizę. Pierwsze zdanie, które powinno tutaj paść to fakt, że nie był to typowy egzamin "z rysunku" ani wiedzy o architekturze. Oczywiście kandydaci posługiwali się językiem rysunkowym, natomiast wszystkie etapy podporządkowano wyszukaniu osób dojrzałych z dużymi predyspozycjami - przynajmniej bardzo starano się