BIOMECHANICS IN DRAWING, czyli mechanika ciała rysownika.

Opublikowano 02 Października 2014
Udostępnij:

Rozpoczynając naukę rysunku w grupach, początkujących w roku bieżącym jak zwykle spotkałem się z osobami, które mają dużą trudność w narysowaniu prostej kreski czy np. prostej elipsy. Generalnie albo rysują nie płynnie „odcinkami” albo krzywo. Pierwsze założenia, które przyjąłem to fakt, że są to osoby ambitne i inteligentne, chcące rozwinąć swoją wiedzę rysunkową. W drugim rzędzie założyłem, że nie jest możliwe by  mobilność ich ciała, jako że są to zdrowe młode osoby, była mniejsza niż moja czy wręcz ułomna. Musi być coś na rzeczy. Zacząłem się przyglądać ruchom swojego ciała (głównie ręki) oraz temu jak wyglądają ruchy tych osób, które mają trudności z budowaniem poprawnego rysunku.

Krótka obserwacja przyniosła potężny efekt. W tym artykule skupię się więc na tej najbardziej czytelnej obserwacji. Niemniej temat jest rozwojowy i powstanie do tego bardzo szerokie opracowanie. Zadajmy sobie więc pytanie. Która część ręki wykonuje największy ruch podczas rysowania długich kresek (> 20 cm) i stosunkowo szerokich elips czy kół (>10 cm średnicy) ? Przy wykonywaniu prostych, długich kresek największy ruch powstawać powinien na stawie ponad naszym ramieniem, łączącym je z łopatką.

Ruchy ręką IKONA 1

Nadgarstek wraz z częścią przedramienia pozostaje niemal nieruchomy (ustabilizowany). Ruchami w stawie łokciowym tylko pomagamy sobie przy naprawdę długich „pociągnięciach” ołówkiem. Poruszanie całym ramieniem jest szczególnie przydatne przy początkowej fazie rysunku (szkicu ogólnym) na formacie A3 lub większym. Zwłaszcza na powszechnych formatach prac 50/70 cm czy 100/70 cm. Ćwiczenie: Aby uruchomić opisaną partię ręki, wyobraź sobie, że rysujesz łokciem. Przed narysowaniem linii, elipsy czy koła zegnij rękę w łokciu tak, abyś kciukiem dotknął ramienia i wyobraź sobie, że rysujesz swoim łokciem. Trzy razy „narysuj” na kartce kształt łokciem (ikona 2). Potem dopiero weź w dłoń ołówek i narysuj „prawdziwy” obiekt. Pamiętaj, że dłoń jest przedłużeniem przedramienia w linii prostej i pozostaje stosunkowo sztywna. Ołówek złap palcami nisko dla dodatkowej stabilizacji.

Ćwiczenie — rysowanie łokciem. IKONA 2
© MODUŁ KURS RYSUNKU - All Rights Reserved